Adam Kalderon
The Ladies of Yesteryear
Kav 16 - Community Gallery for Contemporary Art, Tel Aviv
April- June 2010
The Ladies of Yesteryear, Adam Kalderon new exhibition, inaugurates Kav 16 Community Gallery for Contemporary Art new space, at Neve Eliezer community center, Tel Aviv. The exhibition focuses on a series of treated photographed portraits and a video art work. The works are the result of exciting human encounters and alluring cooperation between Kalderon and a group of woman, from the art class at the day care center for elder people at Neve Eliezer neighborhood, Tel Aviv. Gladis, Janet, Rebecca, Esther and Aviva's enlarged portraits hang at the walls like floating at the gallery space. These are portraits which passed a process of enlargement, scanning, Xeroxing, cutting and gluing and eventually turn in to giant cut out papers shaped in to organic motives such as flowers, leafs and roots, resembling embroidery and lace crafts. The result is a sort of organic bouquet composed from individuals, a metaphoric bouquet in which the real and the symbolic are braided in to each other. Kalderon chooses images from the botanical world as blossom and motives of blossoming and withering motives, an analogy to the passing, galloping time that runs out till death. The perforated photographs present a woman's portrait shattered in to pieces, revealing soul cuts and memory fragments, put a side with the passage of time. Contrary, the presentation of a frontal portrait, official and representative, with its origins in classical tradition, carries within itself the potential of seeing the Yesterday Ladies as immortal, sublime portraits, reinforcing visual arts capacity to immortalize memory. Kalderon's real presence at the show can be seen in his flower like self portrait, neither blossoming neither withering, constituting a remainder of time passing, seen youth as a simple passing stage. In general, Kalderon's installation arouses contradictory thoughts concerning the temporary opposite to the eternal. Similar thoughts can be seen in his materials preferences of a simple paper and his artistic process exposing automatic, dynamic and repetitive actions: photograph, Xeroxing, cutting and pasting.
Curator: Sally Haftel Naveh
אדם קלדרון
בנות חלוף
קו 16 - גלריה קהילתית לאמנות עכשווית, תל אביב
אפריל - יוני 2010
תערוכת יחיד של האמן אדם קלדרון, בנות חלוף, חונכת את החלל החדש של גלריה קו 16 במתנ"ס נווה אליעזר, ובמרכזה עומדת סדרת צילומי דיוקנאות מטופלים ועבודת וידיאו אחת. העבודות הן תוצר של מפגשים אנושיים מרגשים ושיתוף פעולה שובה לב בין קלדרון לקבוצת נשים המשתתפות בחוג אמנות במרכז יום לקשיש בשכונה נווה אליעזר. דיוקנותיהן המוגדלים של גלדיס, ז'נט, רבקה, אסתר ואביבה, תלויים על קירות הגלריה כמרחפים בחלל. אלו הן דיוקנאות שעברו תהליך של הגדלה, סריקה, שיכפול (Xerox), גזירה והדבקה שהפכו בסופו של תהליך למגזרות נייר ענקיות דמויות מוטיבים צמחיים כפרחים, עלים ושורשים, בדומה למלאכת רקמה או תחרה. התוצאה היא מעין זר אורגני המורכב מיחידים, זר מטפורי שבו המציאותי והסימבולי נשזרים זה בזה. קלדרון בחר בדימויים מעולם הצומח כמוטיב של פריחה וקמילה, אנלוגיה לזמן החולף, הדוהר, האוזל עד מוות. הצילומים המחוררים מציגים דיוקן אישה מנותץ לרסיסים, וחושפים חתכים בנפש האדם לצד פרגמנטים של זיכרון, המיטשטשים ונדחקים עם חלוף הזמן. מאידך, הבחירה בהצגת דיוקן פרונטאלי, רשמי וייצוגי, שמקורותיו חקוקים במסורת הקלאסית, נושאת בתוכה את הפוטנציאל לראות בו דיוקן אלמוות, נשגב, ומאששת את כוחה של האמנות להנציח זיכרון. נוכחותו הממשית של קלדרון בתערוכה - דיוקן עצמי דמוי פרח, ספק מלבלב ספק קמל, מהווה אזכור למחזור החיים, לאבולוציה האנושית ומציגה את הנעורים כמצב זמני ובר חלוף. ככלל, המיצב של קלדרון מעורר מחשבות סותרות ביחס לזמני והארעי אל מול הנצחי והעל- זמני. בדומה לזה, אותן מחשבות באות לידי ביטוי גם בבחירת החומרים הפשוטים (נייר) ובתהליך היצירה של קלדרון החושף פעולות אוטומטיות, דינאמיות ורפטטיביות: צילום, שכפול, גזירה והדבקה. התהליך עצמו מדמה תהליך מחזורי. עבודת הוידיאו בנות חלוף, מתעדת את קבוצת הנשים של החוג לאמנות במרכז יום לקשיש בכיתת הריקוד של המתנ"ס ברגע של פעולה מודרכת ומתוכננת מראש. בשתי שורות, בישיבה ובעמידה, חוזרות הנשים על תנועות פשוטות מתוך רפרטואר הבלט הקלאסי באופן מכני. קלדרון בוחן דרך התרחשות שולית/יומיומית כביכול את מיקומו ותפקידו של היחיד בקבוצה, ואת הדינאמיקה הנוצרת בין היחידים המרכיבים אותה.
אוצרת: סאלי הפטל נוה